Home » Geld & Economie » Beter organiseren voor een lager ziekteverzuim

Beter organiseren voor een lager ziekteverzuim

De werkdruk in Nederland is de laatste jaren flink toegenomen. Het halen van de deadline of het voldoen aan de vooropgestelde planning is voor velen iedere keer een race tegen de klok. En dit heeft zo zijn nawerkingen. Werknemers raken in de stress en het plezier in het werk daalt. Thuisgekomen is er de moeite om te ontspannen en ook wordt er slecht geslapen. Dit alles resulteert in meer irritaties en uiteindelijk in ziekteverzuim. Er is wel degelijk iets tegen te doen. Zo zijn er al diverse tests uitgevoerd met het gebruiken van een opgeleide planner. Dit wierp zijn vruchten wel degelijk af.

Bedrijfsbeheer voor ondernemers prioriteit

Degenen die het meeste stress ondervinden zijn de werkgevers. Zij zijn het die de touwtjes in handen hebben en de zaak draaiende moeten zien te houden. Het op de hoogte zijn van hoe het beste een bedrijf te beheren is een must en voordat er gestart wordt met een eigen zaak is het volgen van een cursus bedrijfsbeheer een aanrader. Wie weet hoe te handelen in voorkomende situaties tijdens het ondernemen en op de werkvloer straalt rust uit. Rust die overslaat op personeel, welke op hun beurt ook beter leren organiseren en plannen.

Werknemers ook baat bij beter plannen

Door korte trainingen te krijgen van professionals kunnen de werknemers leren hun taken beter te rangschikken. Zo zullen de gevallen van een tijdsgebrek steeds minder voorkomen en worden deadlines makkelijker gehaald. Dit heeft een positieve invloed op de werksfeer. Er is meer tijd voor ontspanning en tijd voor een kort gesprek met collega’s. En wanneer het personeel zich op zijn gemak voelt zal ziekteverzuim zelfs gehalveerd kunnen worden.

Eenvoudig aan te leren

Nu hoeft niet altijd meteen de hulp van een professionele organizer ingeschakeld te worden voor wat tips op organisatorisch niveau. Met een beetje logisch denken kom je een heel eind. Daarom hier wat tips om werkdruk te verminderen en tijd efficiënt te benutten:

  • Ga iets anders doen wanneer er even gebrek aan motivatie is of niet verder gewerkt kan worden aan een taak. Het is zonde om de tijd om het te blijven proberen als iets niet lukt. Beter is het om het de volgende morgen te proberen, wanneer je nog fris en wakker bent.
  • Maak altijd een planning voor jezelf. Het klinkt misschien cliché, maar het werkt wel. Een klein schema waarin dagelijks of wekelijks de vooruitgang in wordt bijgehouden zal helpen om de taken op tijd af te krijgen.
  • Mocht je echt in de problemen komen, laat dit dan op tijd doorschemeren bij je werkgever. Dan kan er altijd nog iemand bijspringen eventueel of wat werk verlegd worden naar een ander. Zo voorkom je onnodige problemen.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *